
Jak ustawić ciśnienie w amortyzatorze? Zacznij od SAG
Ustawienie zawieszenia to jedna z pierwszych rzeczy, które warto ogarnąć po zakupie nowego widelca lub dampera. W tym wpisie pokazujemy, dlaczego lepiej niż patrzeć na samo ciśnienie, a zacząć od zrozumienia SAG-u. To podstawowy parametr, który decyduje o tym, jak Twój rower będzie się zachowywał w terenie.
Czym jest SAG i jak wpływa na ciśnienie?
Właśnie kupiłeś od nas nowe amortyzatory i pewnie zastanawiasz się: „Jakie ciśnienie najlepiej ustawić do swojej wagi?”
Zamiast skupiać się na samym ciśnieniu powietrza, warto zacząć od ustawienia SAG. Pomiar SAG jest bardziej miarodajny niż ciśnienie, ponieważ pokazuje w procentach, jak bardzo amortyzator ściska się pod ciężarem rowerzysty w pozycji statycznej. W pewnym sensie obrazuje również, ile siły będziesz potrzebował do wykorzystania pełnego skoku zawieszenia.
Jeżeli ugięcie wynosi 25%, to oznacza, że do dobicia amortyzatora będzie potrzebna siła równa czterokrotności Twojej masy ciała.
Jeżeli ugięcie wynosi 33%, to do dobicia amortyzatora będzie potrzebna siła równa około trzykrotności Twojej masy ciała.
To najlepiej uzmysławia faktyczną pracę zawieszenia pod Twoim ciężarem. Trzeba jednak pamiętać, że jest to tylko obrazowe przedstawienie SAG-u – taka zależność istnieje, gdyby zawieszenie było całkowicie liniowe, co w praktyce nie występuje. Traktuj to więc jako pomoc w zrozumieniu, czym jest SAG.
Odpowiednio dobrany SAG pozwoli Ci osiągnąć optymalne zachowanie roweru. Dzięki temu łatwiej dostosujesz twardość sprężyny (w amortyzatorze sprężynowym) lub ciśnienie powietrza (w amortyzatorze pneumatycznym) do indywidualnych potrzeb i trasy.
Chcesz więcej?
To tylko fragment większej całości. Pełny materiał o ustawieniu SAG znajdziesz w najnowszym wydaniu newslettera, które trafia co tydzień do członków Zumbi Club.
Kliknij tutaj, żeby dołączyć do społeczności Zumbi i otrzymać dostęp do pełnej treści newslettera.