
Co to jest twardość sprężyny, a tłumienie kompresji?
Twardość Sprężyny
Sprężyna w amortyzatorze (powietrzna lub śrubowa) decyduje o tym, jak łatwo zawieszenie się ugina pod Twoim ciężarem i podczas jazdy.
Dostosowując twardość sprężyny, wpływasz na:
-
Ugięcie zawieszenia (sag)
-
Żywiołowość roweru (jak "żywo" reaguje)
-
Skłonność do "nurkowania" lub "siadania" podczas hamowania lub pedałowania
-
Łatwość dobijania zawieszenia
Tłumienie Kompresji
Tłumienie kompresji kontroluje prędkość, z jaką zawieszenie się ugina pod wpływem nierówności. Regulując tłumienie kompresji, wpływasz na:
-
Stabilność roweru przy dużych prędkościach
-
Reakcję na małe nierówności
-
Żywiołowość i "pop" podczas wybicia
-
Kontrolę nad ugięciem zawieszenia
Porównanie: kiedy zwiększyć lub zmniejszyć twardość sprężyny vs tłumienie kompresji?
Poniżej przedstawiamy Wasze najczęstrze problemy i porównujemy, czy lepiej dostosować twardość sprężyny czy tłumienie kompresji, wyjaśniając dlaczego.
Problem 1: "Rower jest "przyklejony" do ziemi, trudno się wybić".
Rekomendacja: Zwiększ twardość sprężyny, jeśli chcesz żeby rower był bardziej żywiołowy, ale nie chcesz utracić nad nim kontroli. Twardsza sprężyna przechowuje więcej energii i oddaje ją podczas wybicia.
Riderzy często w tej sytuacji zmniejszają tłumienie kompresji i zwiększa to co prawda "pop", ale zmniejsza stabilność przy większych prędkościach.
Problem 2: "Tył roweru siada przy przyspieszaniu i na podjazdach".
Rekomendacja: Zwiększ twardość sprężyny w pierwszej kolejności. Twardsza sprężyna zapobiega nadmiernemu ugięciu tylnego zawieszenia pod obciążeniem, utrzymując właściwą geometrię roweru. Wykonując taką zmianę zachowasz żywiołowość i lepszą reakcję na nierówności.
Zwiększanie tłumienia kompresji, spowalnia ugięcie zawieszenia podczas pedałowania i redukuje siadanie, ale równocześnie pogarszasz w ten sposób czułość na małych nierównościach, komfort jazdy oraz trakcję. Odczucia będą bardzie tępe.
Problem 3: "Przód roweru nurkuje przy hamowaniu lub w zakrętach"
Rekomendacja: Zwiększ twardość sprężyny z przodu w pierwszej kolejności. Zapobiegniesz nadmiernemu ugięciu amortyzatora utrzymując stabilną pozycję roweru. Zachowasz w ten sposób żywiołowość i lepszą reakcję na nierówności.
Większe tłumienie kompresji również spowalnia ugięcie przedniego zawieszenia podczas hamowania, redukując nurkowanie, ale pamiętaj, że pogorszysz w ten sposób czułość zawieszenia na małych nierównościach. Amortyzator w odczuciu będzie bardziej stłumiony i mniej responsywny.
Problem 4: "Moje zawieszenie dobija".
Rekomendacja 1: Zwiększ twardość sprężyny na lądowania po dużych skokach. Twardsza sprężyna zwiększa opór, utrudniając zawieszeniu osiągnięcie końca skoku. To skuteczny sposób na dobijanie przy wolniejszych ugięciach.
Rekomendacja 2: Zwiększ tłumienie kompresji na szybkie i gwałtowne ugięciach amortyzatora (np. kamienie). Da Ci to większą stabilność, bo większe tłumienie spowolni pracę amora podczas szybkich uderzeń.
Problem 5: "Rower jest niestabilny przy dużych prędkościach".
Rekomendacja: Zwiększ tłumienie kompresji, bo spowolni ono ruch zawieszenia zwiększając kontrolę nad rowerem (bardziej przewidywalne zachowanie amortyzatora). Poprawisz dzięki temu stabilność podczas jazdy, ale nie utracisz komfortu.
Zdarza się, że riderzy zwiększają twardość sprężyny chcąc poprawić stabilność, ale sprawia to, że rower staje się zbyt sztywny i mniej komfortowy na nierównościach. Taki ruch wpłynie na bardziej żywiołową jazdę i mniejsze siadanie zawieszenia. Nie każdy amator będzie to lubił.
Problem 6: "Jazda jest sztywna i niekomfortowa, zawieszenie słabo reaguje na małe nierówności".
Rekomendacja: Zmniejsz tłumienie kompresji w pierwszej kolejności. Mniejsze tłumienie kompresji pozwala zawieszeniu swobodniej reagować na drobne nierówności. Poprawisz tak komfort jazdy bez znacznej utraty stabilności.
Niektórzy zmniejszają twardość sprężyny bo ułatwia to uginanie się amortyzatora pod niewielkim obciążeniem, ale może prowadzić do nadmiernego siadania zawieszenia. Może pogorszyć to kontrolę na rowerem.
Każda zmiana ma swoje plusy i minusy. Wprowadzaj regulacje stopniowo i testuj ich efekty podczas jazdy.
Możesz odkryć, że masz nieodpowiednią twardość sprężyny w damperze. Idź tym tropem i wymień ją. Niektórzy mają po 2 sztuki na różne miejscówki. Inni używają Sprindex'a z regulacją. Sprężyna to mięsień dampera i jest kluczowym składnikiem flow.
Jeśli masz pytania lub potrzebujesz pomocy w dobraniu amortyzatorów do swojej ramy to skorzystaj z Bezpłatnego Doradztwa na czacie,