
Program Doboru i Wymiany Sprężyn – czyli jak ustawić zawieszenie bez zgadywania
W tym wpisie pokazujemy, jak działa nasz autorski program doboru sprężyn w damperach sprężynowych i dlaczego warto zaufać sprawdzonemu procesowi dopasowania (50% dane + 50% wnioski z testów w terenie = 100% sukcesu), zamiast sugerować się tabelką z internetu.
Program Doboru i Wymiany Sprężyn
Kalkulatory nie działają, magia jest dobra dla farmazoniarzy, a dobór sprężyny nie zawsze jest prosty. Różne ramy i systemy zawieszenia wymagają różnych poziomów SAG (pisałem o tym ostatnio), a optymalne ustawienie zależy także od stylu jazdy i terenu.
Dlatego łączymy dane z odczuciami z jazdy.
Na podstawie Twojej wagi, roweru i stylu jazdy dobieramy, typujemy SAG oraz twardość sprężyny.
Testujesz zawieszenie w terenie i jeśli czujesz, że coś jest nie tak – omawiamy odczucia, ustawienia i wymieniamy sprężynę na inną – bezpłatnie i do momentu, aż poczujesz, że masz to, czego szukałeś.
Dzięki temu nie musisz kombinować z preloadem, tylko masz pewność, że sprężyna będzie dobrana idealnie.
W społeczności są riderzy, którzy mają od nas sprężyny o twardości 225 lb. Co ciekawe – wcześniej jeździli na 350–400 lb (tak działa rynek i sami najlepiej wiecie, od ilu drzwi musieliście się odbić, żeby rozwiązać swój problem).
Chcesz sprężynę dobraną specjalnie pod Ciebie? Napisz do nas na czacie
Czym jest preload i jak działa?
Preload to wstępne napięcie sprężyny, które reguluje się za pomocą gwintowanego pierścienia na amortyzatorze. Jego zadaniem jest lekkie ściśnięcie sprężyny jeszcze przed ugięciem zawieszenia.
Wpływa tylko na początkową siłę potrzebną do wprawienia zawieszenia w ruch.
Co ważne – preload nie zmienia twardości sprężyny! Może podnieść rower w pozycji statycznej, ale nie sprawia, że zawieszenie staje się twardsze.
Jego główną rolą jest usunięcie luzu sprężyny, a nie dostosowanie SAG czy charakterystyki zawieszenia.
Kolejny krok?
To kolejny artykuł, który ma pomóc w poszukiwaniu idealnych ustawień zawieszenia. O tym, jak sprawdzić SAG po zamontowaniu sprężyny, opowiem w następnym wydaniu newslettera.
Dzisiaj zajmiemy się błędami przy ustawianiu SAG-u w damperach sprężynowych, które wynikają z nieprawidłowej regulacji preloadu.
Chcesz więcej?
To tylko fragment większej całości. Pełny materiał znajdziesz w najnowszym wydaniu newslettera, które trafia co tydzień do członków
Zumbi Club.